Welkom

Praktische zaken

Bij Viasalus wordt behandeling uitgevoerd door een BIG-geregistreerde GZ-psycholoog en valt deze in veel gevallen onder de basisverzekering. Kosten worden verrekend met het eigen risico en soms gedeeltelijk of volledig vergoed. De voortgang wordt regelmatig gemonitord, verklaringen aan derden worden niet verstrekt, en klachten kunnen via de LVVP-geschillenregeling worden ingediend.

Vergoedingen en tarieven

Coulanceregeling verzekerde zorg

Tarieven verzekerde zorg

Tarieven onverzekerde zorg

Kwaliteit, vertrouwen en klachtenafhandeling

Psychologische hulp

Vergoedingen en tarieven

Psychologische hulp bij Viasalus valt in veel gevallen onder de basisverzekering. Dit betekent dat de behandeling geheel of gedeeltelijk wordt vergoed door uw zorgverzekeraar, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.

Om voor vergoeding in aanmerking te komen, is een geldige verwijzing van de huisarts nodig. Op deze verwijzing moet staan dat er sprake is van psychische klachten waarvoor behandeling binnen de generalistische basis-GGZ passend is. Daarnaast moet de diagnose vallen onder de door de zorgverzekeraar erkende DSM-5-classificaties, zoals bijvoorbeeld een angststoornis, depressie of posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Wie voert de behandeling uit?

De behandeling bij Viasalus wordt uitgevoerd door een BIG-geregistreerde GZ-psycholoog, waardoor deze voldoet aan de eisen van de zorgverzekeraars. De zorg valt onder de generalistische basis-GGZ, wat betekent dat het gaat om kortdurende behandeling van lichte tot matig ernstige psychische klachten.

Hoe werkt de vergoeding via de zorgverzekering?

De kosten voor deze zorg worden verrekend met het verplichte eigen risico van uw zorgverzekering (in 2025: €385). Daarna wordt de behandeling volledig vergoed, afhankelijk van uw polis. Heeft Viasalus geen contract met uw zorgverzekeraar, dan ontvangt u doorgaans een gedeeltelijke vergoeding (meestal tussen de 60% en 80%). Het overige deel is voor uw eigen rekening.

Worden al mijn klachten vergoed?

Klachten die niet onder een erkende diagnose vallen, zoals werkstress, burn-out, relatieproblemen of algemene levensvragen, worden niet vanuit de basisverzekering vergoed. In enkele gevallen worden deze klachten vanuit een aanvullend pakket wel vergoed. Het is raadzaam hier uw polis op na te kijken. Desgewenst kan onverzekerde zorg op zelfbetalingsbasis worden behandeld.

Waar kan ik meer informatie vinden?

Voor een volledig overzicht van de voorwaarden en vergoedingen kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar of meer informatie vinden op www.kiezenindeggz.nl

Tarieven verzekerde zorg

Ik hanteer de tarieven zoals deze zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit, te weten:

Code op uw factuur
Activiteit
Duur afspraak
Tarief
CO0562
Diagnostiek
60 minuten
€190,88
CO0627
Behandeling
60 minuten
€168,94

Tarieven onverzekerde zorg

Wanneer er sprake is van onverzekerde zorg dan geldt het uurtarief Onverzekerd ZorgProduct (OZP) dat voor rekening komt van de cliënt. In die gevallen heeft u geen verwijsbrief van uw huisarts nodig.

Duur afspraak
Tarief
60 minuten
€138,15

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Coulanceregeling verzekerde zorg 

Toegankelijke zorg voor iedereen is een belangrijk uitgangspunt binnen mijn praktijk. Daarom bied ik een coulanceregeling aan voor cliënten die niet in staat zijn om het deel van de behandeling te betalen dat niet door hun zorgverzekeraar wordt vergoed.

Concreet betekent dit:

U betaalt het bedrag dat uw zorgverzekeraar vergoedt;

Het resterende deel van de factuur neem ik voor eigen rekening;

Op de behandelovereenkomst kunt u een vakje aankruisen waarmee u aangeeft van deze regeling gebruik te willen maken — zonder toelichting of bewijs van inkomen.

De werkwijze:

U ontvangt de factuur en dient deze zelf in bij uw zorgverzekeraar. Zodra u de vergoeding ontvangt, maakt u dat bedrag — samen met de vergoedingsspecificatie — aan mij over. Het niet-vergoede deel wordt door mij kwijtgescholden.

Let op: de wettelijke eigen risico’s of eigen bijdragen van uw zorgverzekering vallen niet onder deze regeling.

Veilig en betrouwbaar

Kwaliteit, vertrouwen en klachtenafhandeling

Bij Viasalus wordt de voortgang van de behandeling regelmatig geëvalueerd om de kwaliteit en effectiviteit te waarborgen. Verklaringen aan derden worden niet verstrekt zonder uw toestemming, en bij vragen of klachten is er een duidelijke klachtenregeling via de LVVP en de Geschillencommissie Zorg, zodat u altijd vertrouwen en ondersteuning kunt ervaren.

Kwaliteit en effectiviteit (ROM)

De effectiviteit van de behandeling hangt nauw samen met de samenwerking tussen cliënt en behandelaar. Daarom wordt de voortgang regelmatig geëvalueerd, zowel in gesprekken als via ROM-metingen (Routine Outcome Monitoring). Dit helpt om het behandeltraject zo goed mogelijk af te stemmen en om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken, conform de richtlijnen van de beroepsgroep en de eisen van zorgverzekeraars.

Afgifte van verklaringen

Viasalus verstrekt geen verklaringen of rapportages aan derden (zoals gemeenten, werkgevers of instanties) wanneer hier een materieel of juridisch belang mee gemoeid is. Dit volgt uit de beroepscode van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), die stelt dat een behandelend psycholoog geen oordeel afgeeft over het psychisch functioneren van een eigen cliënt in dergelijke contexten. Informatie-uitwisseling met medisch collega’s, zoals de bedrijfsarts, kan uiteraard wel plaatsvinden met toestemming van de cliënt.

Klachtenregeling

Heeft u een suggestie, een kritische opmerking of een klacht? Bespreek dit gerust met mij. Open communicatie vergroot de kans om samen tot een goede oplossing te komen. Soms blijkt er sprake van een misverstand dat eenvoudig kan worden opgehelderd. Indien wenselijk maak ik graag een aparte afspraak om uw opmerking of klacht rustig te bespreken. Aan dit gesprek zijn geen kosten verbonden. Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden, dan kunt u gebruikmaken van de klachtenregeling van de LVVP. Viasalus is aangesloten bij De Geschillencommissie Zorg in Den Haag.

Meer informatie over de klachten- en geschillenregeling vindt u op de website van de LVVP: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/